Informationsfolder for Kælderen

Kære børn og forældre
Velkommen i Kælderen

Vi vil hermed byde dig velkommen i Kælderen på Stolpedalsskolen. Kælderen er en fællesbetegnelse for:

• DUS 1: 3. klasse
  • DUS 2: 4.- 6. klasse

For at du kan danne dig et indtryk af, hvem vi er og hvordan vores tilbud er, har vi på de næste sider samlet relevante informationer og praktiske oplysninger.

Opstart i Kælderen
Når børnene starter i 3. klasse efter sommerferien, skifter de til vores afdeling i Kælderen. Det sker helt automatisk, og I som forældre skal ikke foretage jer noget. Betalingen til DUS 1 fortsætter som det plejer.
Vi har planlagte besøgsdage for børnene allerede i 2. klasse. Derved er lokalerne og strukturen i Kælderen lidt kendt, ligesom børnene får hilst på Kælderens personale.
DUS 1 er et pasningstilbud. Det betyder, at børnene tilbydes pasning under nøjagtig samme vilkår som da de gik i Fridusen, nemlig alle dage fra 6.30 – 17.00. Dvs. at man i 3. klasse stadig kan benytte sig af morgen-Dussen (fortsat i Fridusens lokaler), samt at man har pasningstilbud på de skolefridage, fx i sommerferien, i vinterferien, osv.

Overgang til DUS 2
Den sidste dag i august i det skoleår, hvor man går ud af 3. klasse, bliver man automatisk meldt ud af DUS 1. Ønsker I, at Jeres barn fortsat skal være indmeldt i Kælderen, skal I gå ind på pladsanvisningens hjemmeside hvor man kan tilmelde sit barn til DUS 2. Der er pladsgaranti og man kan starte samme dag som man er meldt ind.
Hvor DUS 1 er et pasningstilbud, er DUS 2 et fritidstilbud.
Man skal være opmærksom på, at man ikke har et pasningstilbud/ fritidstilbud i perioden fra man bliver meldt ud af 3. klasse og til skolen starter i august.

DUS 2 er et fritidstilbud, hvilket betyder, at børnene hér kun kan benytte sig af Kælderen på skoledage, dvs. ca. 200 dage om året. Når skolen er lukket, er DUS 2 også lukket. Børnene har derfor ikke mulighed for at benytte morgen-Dus, ligesom de ikke kan benytte tilbuddet i skoleferier. Til gengæld kan de benytte sig af tilbuddet DUS 2, hvor der mindst én gang månedligt er et aftentilbud, en fest eller en tur ud af huset.
Nogle af turene er aldersopdelte.

Mobiltelefoner
I kælderen må 3. klasses børn bruge deres mobil, hvis de kommer og spørger en voksen om de må ringe. Når børnene ringer, skal de være i nærheden af en voksen.
Børnene der går i 4., 5. og 6. klasse må frit bruge deres telefon og de styrer selv legeaftaler og gå hjem tider.

Boden
I Kælderen har vi en bod som holder åbent hver dag fra kl. 14.00 – 15.30. Her kan børnene købe forskellige former for brød, frugt og drikke. Udvalget varierer lidt fra uge til uge, men består typisk af nybagt brød, knækbrød, pølsehorn, saftevand med mere. På fredage udvider vi sortimentet lidt.
Boden bruger vi som en ”aktivitet” børnene kan vælge sig ind på, hvor de således kan hjælpe til med salg og andre gøremål. I boden skal man betale med kontanter.

Vi tilbyder forskellige aktiviteter i Kælderen som børnene kan tilmelde sig.
Først i hver måned lægger vi en aktivitetskalender ud på AULA, og vi hænger den op på informationstavlen i Kælderen.
I vores daglige arbejde, og dermed i vores aktiviteter, er vi optaget af at give børnene en tryg base hvorfra de kan udforske sig selv og verden. Vi ser det som vores opgave at tilbyde udviklende og udfordrende aktiviteter, der giver den enkelte mulighed for at deltage og få succesoplevelser!

Kælderen - 3. Klasse 31 99 44 25
Afdelingsleder- Henriette Røn Førgaard 99 82 44 13