Godkendt/udarbejdet 2019
Revideret januar 2023
Princippets ordlyd
DUS er en del af skolens samlede virke, hvorfor aktiviteterne i DUS skal ses i en sammenhæng med skolens øvrige indsatser for børnenes udvikling, læring og trivsel.
DUS-ordningens pædagogiske formål er at støtte barnets alsidige personlige udvikling i et trygt og udviklende miljø med stabile, kontinuerlige og professionelle medarbejdere, der arbejder tæt sammen med undervisningsdelen og barnets forældre.
DUS-ordningens pædagogiske opgave er at give alle børn lyst og mod på at deltage i verden. DUS-ordningen skal medvirke til udvikling af personlige og sociale kompetencer hos det enkelte barn. Denne opgave er en integreret del af skolens samlede virksomhed.
Forældresamarbejdet vægtes højt DUS. Det er i samarbejdet mellem skole, DUS og forældre, at der skabes de bedste forudsætninger for barnets udvikling.
Skolens ansvar
- Det pædagogiske personale tilrettelægger aktiviteter, der støtter børnenes udvikling, trivsel, læring og motivation.
- I DUS opmuntres børnene til selv at tage initiativ og være igangsættende for leg og kreative aktiviteter.
- Medarbejderne sikrer, at børnene har indflydelse på deres egen hverdag i DUS.
- I DUS arbejder vi målrettet på at skabe betydningsfulde fællesskaber for alle børn.
- I DUS understøttes den gode overgang og sammenhæng mellem pædagogiske indsatser i undervisnings- og fritidsdelen.
- At informations- og kommunikationsniveauet sikrer at forældrene får indsigt og inddrages i dussens virke.
Forældrenes ansvar
- Forældrene bakker op om forældrearrangementer i DUS.
- Forældrene støtter op om, at give mest mulig rum til pædagogiske aktiviteter, herunder Dussens sendetider.
- Forældrene opdaterer løbende aftaler i Aula.
- Forældrene orienterer sig om aktiviteter i DUS