Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Undervisningens og skoleårets organisering og planlægning

Princip vedrørende undervisningens og skoleårets organisering og planlægning
 

Udarbejdet maj 2025

Formål

  • At sikre at skoleåret såvel som skoledagen er tilrettelagt med defineret anvendelse af ressourcer med henblik på en god struktur og organisering
  • At skabe rum for strukturerede læringssituationer med deltagelsesmuligheder for alle børn, der understøtter elevernes læring, udvikling og engagement

Undervisning og organisering

I indskolingen vægtes nærhedsprincippet højt, og derfor fagfordeles der med årgangens lærere og pædagoger som bærende enhed. Der kan ske fravigelser fra fagspecifikke hensyn såsom lærernes linjefag. Der tilstræbes holddeling i dansk- og matematiktimer på årgangen via parallellagte timer med en ekstra faglærer.

På mellemtrinnet tilstræbes det, at der fagfordeles med årgangens lærere og pædagoger i basisfagene, hvor der er fokus på få kendte voksne. I fagspecifikke fag tilstræbes lærere med linjefag. Der tilstræbes holddeling i fagene på årgangen via parallellagte timer med en ekstra faglærer.

I udskolingen prioriteres det at alle fag dækkes af lærere med linjefag eller kompetencer svarende hertil. Der tilstræbes holddeling i fagene på årgangen via parallellagte timer med en ekstra faglærer. 

Holddeling:

Fælles for afdelingerne er, at der kan dannes hold for nogle få elever til mange elever, for en kortere eller længere periode. Holdene tilrettelægges med det formål at tilgodese den enkelte elevs behov og forudsætninger ud fra de fagprofessionelle didaktiske og pædagogiske vurderinger.

Holddeling på tværs af årgangen vægtes højt, således eleverne mødes fagligt og socialt. Det tilstræbes i fagfordelingen at der prioriteres ekstra hænder i de perioder, der sker holddeling på tværs af årgangen.

Timefordelingsplan

Timebank:

Timerne fordeles i afdelingerne med udgangspunkt i skoleforvaltningens ressourcemodel. Følgende er prioriteringer:
Fokus på børn og klasser med størst behov – de 10% mest udfordrede jf. folkeskolens kvalitetsprogram 

  • Flere hænder i klasserne vægtes højt med så jævn en fordeling som muligt, således alle børn bliver understøttet fagligt og socialt
  • Prioritering af ressourcer til de fagligt dygtigste elever
  • Lektiecafé på mellemtrinnet

Team-/årgangs-/afdelingsstruktur
 

Alle ansatte er organiseret i teams og afdelinger.

  • Klasseteam
  • Årgangsteam
  • Afdelinger
  • Fagteam
     

Teams og afdelinger har til formål at fremme elevernes faglige, sociale og personlige udvikling og skabe en tryg skole- og DUSdag.

Teams og afdelinger planlægger, videndeler og samarbejder omkring udarbejdelsen af årsplaner, undervisningen, evalueringen, elevernes trivsel og skole-hjem-samarbejdet. Emne/faguger og fagdage sker i et samarbejde, således der opleves ensartethed i det børnene møder på årgange og i afdelinger gennem deres skoleforløb på Stolpedalsskolen

Projektuger, fagdage og emneuger prioriteres højt og afstemmes på skolen inden skoleårets start.

Sammenhængende skoledag og overgang til DUS


Det er betydningsfuldt, at eleverne har en sammenhængende og varieret skoledag. Skoledagen planlægges under hensyntagen til elevernes behov for pauser og tid til at spise. 

  • Elevernes skema begynder kl. 8.00
  • Alle elever fra 0. – 9. klasse har 10 minutters spisepause inden 12-pausen med lærer/pædagog i klasselokalet
  • Klasserne må ikke have mellemtimer
  • Der tages højde for konfirmationsforberedelse
  • Tryghed i overgangen fra skole til DUS

Obligatoriske emner (folkeskolen §7)/”timeløse fag”

  • Færdselslære
  • Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
  • Uddannelse-, og erhvervs- og arbejdsmarkedsorientering 

I planlægningen af de obligatoriske emner inddrages færdselskontaktlæreren, sundhedsplejersken og uddannelsesvejlederen. Ligeledes inddrages forældre i relevant omfang afhængigt af klassetrin.

Valgfag


For 7. og 8. klasse er valgfagene obligatoriske. Udbuddet af valgfag skal være alsidigt. Når man har tilmeldt sig valgfagene, er det som udgangspunkt et bindende valg. For 9. klasse er det et tilvalg.

Valgfagene kan have faste ugentlige lektioner, variere i ugentlige lektioner eller samles i blokke. Der skal være en tydelig og rettidig kommunikation omkring valgfagets planlægning.